NASZ NOWY SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY

Nowe sposoby jazdy to też nowe słowa i technologie. Aby ułatwić Ci zrozumienie elektryfikacji, przygotowaliśmy ten słownik pojęć, który dotyczy w szczególności samochodów elektrycznych oraz niektórych hybrydowych.

Widok pojazdu Honda Sports EV Concept z przodu.

Rodzaje pojazdów

Pojazd o napędzie akumulatorowym (BEV, Battery Electric Vehicle) i pojazd elektryczny (EV, Electric Vehicle)

Skróty EV i BEV odnoszą się do pojazdów wyłącznie elektrycznych, takich jak nasze modele koncepcyjne Urban i Sports EV zaprezentowane podczas targów Tokyo Motor Show, napędzanych przez silnik elektrycznych i zasilanych przez energię z baterii litowo-jonowych.

Elektryczny pojazd hybrydowy typu plug-in (PHEV, Plug-in Hybrid Electric Vehicle)

Samochód napędzany tradycyjnym silnikiem spalinowym oraz akumulatorem. Pozwala on na jazdę wyłącznie z napędem elektrycznym, korzystanie z silnika spalinowego na dłuższych trasach oraz łączne wykorzystywanie obu źródeł napędu.

Pojazd z zasilaniem elektrycznym (PiV, Plug-in Vehicle)

Jest to ogólne pojęcie stosowane w odniesieniu do dowolnego samochodu z gniazdem do ładowania baterii litowo-jonowych, w tym pojazdów o napędzie akumulatorowym oraz elektrycznych pojazdów hybrydowych typu plug-in.

Pojazd o bardzo niskiej emisji (ULEV, Ultra-Low Emission Vehicle)

Pojęcie odnosi się do samochodów, w których emisja dwutlenku węgla z rury wydechowej jest mniejsza niż 75 g/km. Na tego typu pojazdy można w Wielkiej Brytanii uzyskać rządowe dofinansowanie w wysokości do 4500 GBP.

Pojazd elektryczny o zwiększonym zasięgu (Range-Extended EV)

Samochód elektryczny z małym generatorem benzynowym używanym wyłącznie do ładowania baterii. Tego typu jednostki benzynowe nie nadają się do napędzania pojazdu.

Pojazd o napędzie elektrycznym i hybrydowym (NEV, New Energy Vehicle)

Jest to pojęcie stosowane w odniesieniu do samochodów częściowo lub całkowicie napędzanych elektrycznie, takich jak pojazdy o napędzie akumulatorowym oraz elektryczne pojazdy hybrydowe typu plug-in.

Pojazd elektryczny z ogniwami paliwowymi (FCEV, Fuel Cell Electric Vehicle)

Pojazd elektryczny z ogniwami paliwowymi (FCEV), taki jak Honda Fuel Cell Clarity, nie wymaga ładowania. Zamiast baterii do generowania energii elektrycznej do napędzania silnika używa tlenu i skompresowanego wodoru. Honda Clarity to samochód o zerowej emisji, w którym energia elektryczna wytwarzana jest przy pomocy wodoru.

Pojazd napędzany paliwem alternatywnym (Alternative Fuel Vehicle)

Jest to pojęcie stosowane w odniesieniu do samochodu napędzanego paliwem innym niż benzyna lub olej napędowy. Dotyczy to pojazdów z silnikami, które nie są zasilane wyłącznie benzyną, takich jak pojazdy o napędzie akumulatorowym, elektryczne pojazdy hybrydowe typu plug-in oraz samochody napędzane energią słoneczną.

Rysunek techniczny Hondy prezentujący różne typy systemów ładowania.

Baterie i złącza

Złącza kabla do ładowania

Typ 1: wtyczka z pięcioma stykami oraz zapięciem. Typ 2: wtyczka z siedmioma stykami i jedną płaską krawędzią. Takie złącze jest często spotykane w samochodach elektrycznych produkowanych przez marki europejskie. Typ CHAdeMO to okrągła wtyczka z czterema stykami. Jest ona wykorzystywana tylko w punktach szybkiego ładowania i zazwyczaj wykazuje zgodność z samochodami elektrycznymi wyprodukowanymi przez marki azjatyckie.

Uniwersalny system ładowania (CCS, Combined Charging System)

To ujednolicone normą UE złącze wykorzystuje się tylko w punktach szybkiego ładowania. Jest zgodne z samochodami elektrycznymi wyprodukowanymi przez marki europejskie. Wtyczka jest taka sama, jak standardowej sieci elektrycznej w Wielkiej Brytanii, i może być używana do ładowania niektórych pojazdów elektrycznych. Nie zapewnia jednak takiego poziomu bezpieczeństwa i szybkości, jak dedykowane systemy.

Bateria Li-Ion

Skrótowy zapis nazwy akumulatorów litowo-jonowych wykorzystywanych w samochodach BEV i PHEV. Podobnie jak baterie do laptopów i telefonów komórkowych, mogą być poddawane recyklingowi.

Widok Hondy Urban EV Concept przy punkcie ładowania.

Ładowanie samochodu elektrycznego

Doładowywanie

Ładowanie pojazdu elektrycznego po każdym zaparkowaniu, czyli doładowywanie podczas załatwiania swoich spraw. Publiczne punkty ładowania można znaleźć w Internecie lub w specjalnych aplikacjach.

Ładowanie w domu

Podłączanie samochodu elektrycznego do gniazda ładowania, gdy zaparkowany jest w domu. Najczęściej w nocy. Instalacja domowego punktu ładowania to najlepszy i najbezpieczniejszy sposób ładowania samochodu elektrycznego.

Ładowanie na trasie

Na wielu stacjach przy autostradach zainstalowano już wiele punktów szybkiego ładowania. Te obsługiwane przez Ecotricity urządzenia pozwalają naładować baterię do 80% pojemności w zaledwie 30 minut. Rejestrując się w witrynie Ecotricity, otrzymasz bezpłatną kartę płatniczą, która pozwoli na łatwe ładowanie podczas długodystansowych podróży pojazdem elektrycznym.

ICEd

Funkcjonujące w języku angielskim stwierdzenie oznaczające, że miejsce do ładowania zostało zablokowane przez samochód z silnikiem spalinowym (ang. internal combustion engine, ICE).

Karty RFID

Karty wykorzystujące tę samą technologię, co zbliżeniowe karty debetowe, używane w wielu starszych punktach ładowania.

Otwarty dostęp do ładowania

Technologia pozwalająca na ładowanie pojazdu elektrycznego bez karty RFID ani członkowskiej. Znana jest jako sieć „POD Point”. Najbliższe punkty ładowania można znaleźć w aplikacji „POD Point”.

Zasięg na godzinę (RPH, range per hour) i kilowatogodzina (kWh)

RPH to mile zasięgu na godzinę ładowania. kWh to jednostka energii równa ilości energii, jaką zużywa przez godzinę urządzenie o mocy jednego kilowata. Pojemność wszystkich baterii samochodów elektrycznych mierzona jest w kilowatogodzinach.

Zasilanie jednofazowe i trójfazowe

Dostępne w większości domów i firm w Wielkiej Brytanii. Tego rodzaju prąd płynie we wszystkich standardowych gniazdach z trzema stykami. Zasilanie jednofazowe wykorzystywane jest w ładowarkach POD Point o mocy do 9,52 KM (7 kW), które ładują z prędkością do 30 RPH. Sieci trójfazowe, wykorzystywane najczęściej w placówkach handlowych i przemysłowych, składają się z 3 obwodów elektrycznych prądu przemiennego o tym samym napięciu. Stosowane są w bezpiecznych i szybkich punktach ładowania.

Zbliżenie przedstawiające układ zasilania z baterii Hondy Urban EV Concept.

Rodzaje ładowania

Ładowanie podtrzymujące

Najwolniejszy rodzaj ładowania. Warto go stosować podczas długiego ładowania w nocy. Wykorzystuje standardowe gniazdo z trzema stykami. Tego typu rozwiązanie nie zapewnia bezpieczeństwa na poziomie dedykowanych punktów ładowania, zaprojektowanych specjalnie do ładowania pojazdów o napędzie akumulatorowym.

Wolne ładowanie

Lepsze i bezpieczniejsze rozwiązanie do instalacji w domu, pozwalające zarówno na doładowywanie, jak i ładowanie przez całą noc. Wykorzystuje dedykowane gniazdo. POD Point Solo 3,7 kW to doskonały przykład takiego punktu. Ładowanie jest szybsze, niż w przypadku korzystania z gniazda z trzema stykami.

Przyśpieszone ładowanie

Rozwiązanie to doskonale nadaje się do doładowywania. Ma wydajność do 30 RPH. Pełne naładowanie można osiągnąć w kilka godzin. Punkty przyśpieszonego ładowania utrzymują samochód w gotowości, gdy kierowca załatwia swoje sprawy. Dostępne są na publicznych parkingach, a w wyszukiwaniu pomaga aplikacja Open Charge.

Szybkie Ładowanie

Tego typu punkty ładowania dostępne są na stacjach przy autostradach. Pozwalają naładować baterię do 80% nawet w 20 minut. Warto znać ich lokalizację podczas długich podróży i wyjazdów poza obszar zamieszkania.

Obawa o zasięg

Pojęcie określające strach przed wyczerpaniem energii podczas jazdy samochodem z zasilaniem elektrycznym. To częste i naturalne odczucie, którego można uniknąć, starając się doładowywać baterie podczas każdego postoju.